Blisko czterdziestu uczniów z całego województwa pomorskiego stawiło się dziś w Zespole Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego w Kolbudach. Sala gimnastyczna zamieniła się w arenę zmagań pasjonatów historii, którzy dotarli do etapu wojewódzkiego Ogólnopolskiego Konkursu „Losy Żołnierza i Dzieje Oręża Polskiego”. Wśród piszących byli także nasi uczniowie.

„1531 – 1683 od Obertyna do Wiednia” – tak brzmiał tytuł tegorocznej, dwudziestej pierwszej, edycji konkursu. Przez dwie godziny, pod czujnym okiem komisji, młodzież odpowiadała na trudne pytania testu. Zanim uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów pochylili się nad arkuszami odbyła się część oficjalna. Uczestnikom powodzenia w konkursowych zmaganiach życzyli m.in. przedstawiciele Pomorskiego Kuratorium Oświaty. Gratulacje uczniom, którzy z sukcesem pokonali wcześniejsze etapy i dotarli do szczebla wojewódzkiego, przekazał Wicewójt Gminy Kolbudy.

Serdecznie gratuluję Wam, i Waszym opiekunom – powiedział Marek Goliński. – Sam byłem nauczycielem i wiem jak dumny jest pedagog, który wychowa olimpijczyka. Posiadacie ogromną wiedzę. Historii uczymy się nie tylko po to, aby ją znać, ale również po to, aby z niej korzystać. Życzę Wam, abyście z tej historii wyciągali to co najlepsze i przekazywali te wartości kolejnym pokoleniom.

Do etapu wojewódzkiego konkursu zakwalifikowali się również pasjonaci historii z ZKPiG w Kolbudach. Naszą gminę reprezentowali gimnazjalista Bartłomiej Szewczyk oraz uczeń szkoły podstawowej Michał Ostaszewski. To z pewnością wielki powód do satysfakcji dla kolbudzkiej placówki. Podobnie jak fakt, że rolę gospodarza tak prestiżowego konkursu powierzono właśnie naszej szkole.

Ogólnopolski Konkurs Historyczny i Olimpiada Tematyczna „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego” jest przedsięwzięciem o wieloletniej tradycji, skierowanym do uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych, szkół zawodowych i ponadgimnazjalnych.

Obejmuje swoją tematyką historię Polski i dzieje oręża polskiego ze szczególnym uwzględnieniem znajomości broni i barwy, architektury obronnej, topografii wojskowej, heraldyki, falerystyki, formacji wojskowych oraz ich dowódców.

Najważniejszymi celami Konkursu i Olimpiady są: kształtowanie postaw patriotycznych młodego pokolenia poprzez upowszechnianie wiedzy o historii oręża polskiego w różnych okresach historycznych oraz o znaczeniu Sił Zbrojnych w życiu narodu i państwa polskiego, popularyzowanie wśród młodzieży wiedzy o losach żołnierza oraz kształtowanie umiejętności kreatywno-krytycznego myślenia o dziejach minionych.

Koordynatorem konkursu jest Mazowiecki Kurator Oświaty.