Wiele wskazuje na to, że od początku kwietnia odbiorem odpadów komunalnych od mieszkańców Gminy Kolbudy zajmować się będzie Gminny Zakład Usług Komunalnych w Kolbudach. Spółka, której stuprocentowym udziałowcem jest nasz samorząd rozstrzygnęła właśnie najważniejsze przetargi. Wkrótce nowy podmiot dysponował będzie pierwszymi „śmieciarkami” a wśród mieszkańców rozdysponowane zostaną nowe pojemniki i worki.

Nie ulega wątpliwości, że zadanie jakie postawiono przed władzami nowej spółki komunalnej nie było proste. Tym bardziej, że wszystkim zależy na tym, aby gminne przedsiębiorstwo jak najszybciej mogło przystąpić do działania. Utworzony 1 grudnia 2017 roku podmiot, z powstaniem którego mieszkańcy wiążą przecież duże nadzieje, wymagał budowy od podstaw. Poczynając od znalezienia odpowiedniej lokalizacji, poprzez zarejestrowanie działalności, po pozyskanie specjalistycznych pojazdów, pojemników i przeprowadzenie naboru kadry.

Spółka poinformowała niedawno o rozstrzygnięciu niezwykle istotnych przetargów. Pierwszy dotyczy pozyskania dwóch fabrycznie nowych pojazdów specjalistycznych typu „śmieciarka” z zabudową dwukomorową. Finansowanie odbywało się będzie w formie leasingu operacyjnego. Wybrana oferta opiewa na kwotę 2.066.755, 74 zł. Po podpisaniu umowy, co powinno nastąpić niebawem, na ulicach Gminy Kolbudy pojawią się dwie „śmieciarki” marki DAF. Będą to auta trzyosiowe, co ma dość istotne znaczenie z ekonomicznego punktu widzenia. Pojazdy tego typu są bardziej wydajne, ze względu na większą ładowność pojazdu. To z kolei nie pozostaje bez wpływu na liczbę kursów, a tym samym koszty, jakie w przyszłości ponosić będą mieszkańcy.

Poznaliśmy również firmę, która dostarczy spółce fabrycznie nowe pojemniki oraz worki na odpady. Gdy zakupione produkty dotrą do zamawiającego będą sukcesywnie dystrybuowane wśród mieszkańców.

- Rozstrzygnęliśmy dwa najważniejsze przetargi i jeżeli nikt nie odwoła się od wyników, będziemy mogli podpisać umowy – wyjaśnia Krzysztof  Hypki, prezes GZUK w Kolbudach. – Warto podkreślić, że będziemy gminą, która jako jedna z pierwszych osiągnie nowe standardy w zakresie segregacji odpadów. Zarówno pod względem kolorystyki, jak i rodzajów odpadów. Odpady komunalne segregować będziemy na zmieszane oraz bio. Te, tak jak dotychczas, w zabudowie jednorodzinnej, składować będziemy w plastikowych, odpowiednio oznaczonych pojemnikach. Do tego dojdą również trzy rodzaje worków, do których zbierać będziemy: papier, szkło oraz wspólnie metale i tworzywo sztuczne. W przypadku zabudowy wielorodzinnej nic się nie zmieni, z tą różnicą, że pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów znajdowały się będą w osiedlowych wiatach. Znikną otwarte „selekty”, które dziś są tak wielkim problemem naszej gminy.

Nie udało się natomiast rozstrzygnąć przetargu na zakup samochodów dostawczych, które służyły będą do wywozu selektywnie zbieranych odpadów, czyli papieru, szkła oraz metali i tworzyw sztucznych. Do przetargu nie zgłosił się żaden oferent. Zdaniem władz spółki nie opóźni to jednak pozyskania pojazdów. Dwa tego typu auta zostaną bowiem zakupione „z wolnej ręki” i powinny pojawić się na naszych ulicach mniej więcej w tym samym czasie co „śmieciarki” GZUK. Prezes Krzysztof  Hypki zapowiada, że cztery pojazdy pracujące na rzecz spółki powinny wyjechać na nasze ulice 3 kwietnia br. Do tego czasu mieszkańcom powinny zostać rozwiezione również nowe pojemniki. Kubły, z których korzystamy obecnie - do końca marca - powinny zostać zabrane przez firmę, która aktualnie świadczy na rzecz gminy usługi w zakresie utrzymania czystości.

- Podobnie jak nasi mieszkańcy z niecierpliwością czekam na pierwsze „śmieciarki” gminnej spółki, które pojawią się na naszych ulicach – mówi wójt Leszek Grombala. – Tak, jak większość oczekuję też likwidacji „selektów”. Liczę na to, że rozwiążemy wreszcie problem dzikich wysypisk. Decydując się na powołanie spółki postawiliśmy sobie bardzo ambitny cel. Krok po kroku zmierzamy jednak do celu. Jestem pewien, że od kwietnia sporo się zmieni.

Chociaż przejęcie przez GZUK całego zakresu zadań związanych z utrzymaniem czystości planowane jest na kwiecień, to pracowników w strojach z logo spółki już dziś możemy dostrzec na ulicach naszej gminy.

- Nasi pracownicy zajmują się w tej chwili m.in. opróżnianiem przydrożnych koszy na śmieci oraz pojemników na psie odchody – wyjaśnia Krzysztof  Hypki.

Jak często odbywać się będzie odbiór odpadów? Nad kształtem nowego harmonogramu pracuje w tej chwili Rada Gminy Kolbudy. Jak słyszymy, przez pierwsze 2 – 3 miesiące prawdopodobnie utrzymany zostanie dotychczas obowiązujący plan odbiorów. O podejmowanych w tej sprawie decyzjach będziemy informować na bieżąco.