Nauczyciele gminnych szkół, w ramach Programu Erasmus +, zdobywali nowe doświadczenia i podpatrywali metody pracy swoich zagranicznych kolegów „po fachu”. Kilkudziesięciu pedagogów z placówek Gminy Kolbudy odwiedziło wiele europejskich krajów, aby poznać i ewentualnie wykorzystać w swojej pracy to, co pomoże urozmaicić proces dydaktyczny i uatrakcyjnić lekcje. W tej chwili poszczególne szkoły podsumowują swoje zagraniczne kursy i dzielą się wrażeniami. Dziś prezentujemy relację opracowaną przez Panią Kamilę Kondratowską, nauczyciela ZKiW w Bielkówku.

Trzy kraje, siedemnastu pracowników i sześć kursów metodycznych, tak w największym skrócie można podsumować projekt Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły w Bielkówku na lata 2016-2018.

Kiedy pojawiła się okazja spotkania i wymiany doświadczeń z nauczycielami z innych państw europejskich, nie zastanawiałam się długo nad propozycją w nich uczestniczenia.

Podobnie jak 16 innych nauczycieli i pracowników ze Szkoły Podstawowej
w Bielkówku wzięłam udział w unijnym projekcie "Nowi nauczyciele dla nowych kompetencji. Kreatywne metody nauczania i przeciwdziałania stresowi w ZKiW w Bielkówku", który był współfinansowany przez Unię Europejską w ramach międzynarodowego programu Erasmus+.

Niewątpliwie konferencje, kursy w życiu nauczyciela to prawie chleb powszedni. Te wyróżniały na tle innych czas i miejsce. Szkolenia odbywały się bowiem w czasie wakacji oraz poza granicami naszego kraju. Jednak tym bardziej były przez to wyjątkowe, a nawet egzotyczne biorąc pod uwagę bliskość Afryki grupy uczestniczącej w szkoleniu w hiszpańskiej Andaluzji.

Ogółem zorganizowanych zostało 6 wyjazdów do Grecji, Portugalii i Hiszpanii. Każdy z uczestników projektu, po wstępnym zakwalifikowaniu do programu, wziął udział
w szkoleniu praktycznym szlifując język angielski oraz w kursie kulturowym kraju, do którego wyjeżdżał.

Szkolenia już na miejscu, w krajach docelowych miały charakter kursów metodycznych prowadzonych przez instytucje szkoleniowe IDEC SA w Grecji czy ARVIS SOLUTIONS w Portugalii i Hiszpanii.

W naszych grupach miałyśmy okazję spotkać nauczycieli z różnych krajów, m.in. z Estonii, Litwy, Chorwacji, Łotwy, Belgii, Hiszpanii, Turcji.

Każdy z kursów trwający 6 godzin dziennie przez 5 dni intensywnego szkolenia był niezwykle inspirujący i emocjonujący jednocześnie. Ciągła wymiana myśli, poszukiwanie twórczych rozwiązań, poznawanie nowoczesnych metod pracy wymagały ciągłego zaangażowania, dużego skupienia oraz koncentracji. Z pewnością nie było też czasu na nieśmiałość w zabieraniu głosu w języku angielskim, gdyż małe grupy, w których pracowaliśmy niejako zmuszały nas do pokonywania własnych barier językowych.

Nade wszystko należy jednak podkreślić wysoki poziom merytoryczny szkoleń. Zaproponowane rozwiązania metodyczne m. in. metoda Flipped classroom ( idea odwróconej lekcji), Lumo Play ( z wykorzystaniem interaktywnych narzędzi dydaktycznych ) czy ( co ciekawe) metod autobiograficznych oraz wielu, wielu innych, pozwalały spojrzeć na nasze metody pracy w polskiej szkole z zupełnie innej perspektywy.

Ciekawym rozwiązaniem było np. zwrócenie uwagi na wewnętrzną motywację ucznia w przyswajaniu wiedzy, jak i prowadzenie lekcji nie w klasie, ale właśnie poza nią!

Każdy kurs zakładał również interesujący program mający na celu z jednej strony integrację nauczycieli z różnych państw jak i poznanie kulturowe kraju, w którym organizowane było szkolenie.

Barwny, kolorowy i smakowity był zatem wieczór kulturowy, którego esencją były różne przysmaki narodowe, reprezentujące dany kraj uczestniczący w szkoleniu. Organizatorzy zadbali także o możliwość zwiedzenia najcenniejszych zabytków: Akropolu w Grecji czy Alhambry w Hiszpanii, czyli arabskiego pałacu z „Tysiąca i jednej nocy”.

Podsumowując, wprawdzie jest wiele kursów i szkoleń atrakcyjnych także w Polsce, jednak szkolenia zagraniczne w pracy nauczyciela to zupełnie nowa jakość. Oczywiście, gdyby nie środki unijne, byłyby prawie niemożliwe do zrealizowania z funduszy budżetu danej szkoły. Tym bardziej cenną są inicjatywą.

Niewątpliwie kursy zagraniczne w ramach projektu spełniły też swoją nadrzędną funkcję, jakim był zapisany w Europejskim Programie Pracy Szkoły, cel przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu nauczycieli z naszej szkoły, szczególnie tych, którzy przeszli już wszystkie szczeble awansu. Projekt w tym założeniu spełnił tę funkcję w 120 procentach.

Jednak najważniejszą jego wartością była możliwość spojrzenia na szkołę
z dalszej perspektywy, nawiązanie współpracy z nauczycielami z innych państw europejskich jak i zabranie ze sobą pomysłów na dalsze twórcze i inspirujące pomysły w życiu nauczycieli.

Mam też nadzieję, że program przyczyni się do powstania wielu nowych inicjatyw
w naszej szkole, tak jak stał się niezwykle cenną i niezapomnianą przygodą na ścieżce mojego rozwoju zawodowego.”

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+.
Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.