W 2019 roku w Gminie Kolbudy unieszkodliwiono 71 ton odpadów zawierających azbest
W listopadzie 2019 r. Gmina Kolbudy podpisała z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku umowę dotacji na realizację zadnia pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Kolbudy”
Dotacja uzyskana w ramach konkursu pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu województwa pomorskiego” (edycja 2019).
W wyniku naboru przeprowadzonego w 2019 roku zostały zakwalifikowane do dofinansowania 23 nieruchomości z miejscowości znajdujących się na terenie Gminy Kolbudy t.j.: Lublewo Gdańskie, Lisewiec, Kolbudy, Jankowo Gdańskie, Nowiny, Pręgowo, Łapino, Czapielsk, Otomin, Bielkówko, Buszkowy.
Koszt kwalifikowany zadania wyniósł 23 886,97 zł.
Z tego otrzymano dofinansowanie w kwocie 9 554,72 zł, stanowiące 40 % kosztów kwalifikowanych.
Środki finansowe przyznane przez WFOŚiGW w Gdańsku pochodzą
z NFOŚIGW z Programu Priorytetowego pn. „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest”.
W ramach zadania przeprowadzono demontaż, transport oraz unieszkodliwienie lub transport i unieszkodliwienie ponad 71 ton azbestowych odpadów, które zostały zutylizowane na wyspecjalizowanym składowisku odpadów niebezpiecznych zawierających azbest.
Ilość odpadów unieszkodliwionych - zakres prac:
Demontaż, transport, zabezpieczenie i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest - około 9 ton,
Transport, zabezpieczenie i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest – ponad 63 tony,
Gmina Kolbudy posiada dokument pn. „Programu usuwania azbestu i wyrobów w zawierających azbest dla Gminy Kolbudy na lata 2013-2032”, którego celem jest m.in. oczyszczenie gminy z wyrobów zawierających azbest oraz zapobieganie skutkom jego oddziaływania.