Różne kraje, obyczaje, szkoły i programy nauczania. Wszyscy otwarci na współpracę, wymianę doświadczeń i nabywanie nowej wiedzy. Kto to taki? Oczywiście uczestnicy programu „Erasmus +”, w którym uczestniczą m.in. nauczyciele Zespołu Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego w Kolbudach.

W ciągu ostatnich kilku tygodni kolejna grupa naszych pedagogów wyjechała za granicę, aby wziąć udział w kursach mających  na celu podnoszenie jakości pracy szkoły i zapobieganie wypaleniu zawodowemu. Wspomnienia i wrażenia, jakie na naszych nauczycielach wywarły: Grecja, Włochy i Słowenia zebrała Beata Woźniak z ZKPiG w Kolbudach. Uczestnicy kursów przesłali nam również fotografie dokumentujące ich zagraniczne wyjazdy. 

GRECJA

„Pięciodniowe szkolenie odbywało się w Pireusie w dniach 6-10 marca 2017 roku. Dynamiczne i aktywizujące  całą międzynarodową  dwudziestoosobową grupę  zajęcia odbywały się od 9.00 do 14.30, prowadzone były w  języku angielskim. Po krótkiej części teoretycznej uczestnicy przechodzili do  praktycznego działania.  Tworzyli e-portfolio, blogi, quizy, kody QR, mapy myśli. Poznawali  programy i strony Web2.0 i,Web3.0,  MOOCs, game-based learning, MOODLE, Google Apps,  edukacyjne gry cyfrowe  i aplikacje np.: ,,Anatomy 4d”,, Elements 4d”, ,,Animals 4d”. Wymieniali się z kolegami z innych państw zawodowymi doświadczeniami, porównywali  warunki pracy i status nauczyciela.  

Popołudniami uczestnicy zwiedzali Ateny i Pireus, poznawali starożytną i współczesną kulturę Grecji. Obowiązkowym  punktem programu był Akropol z Partenonem i Erechtejonem oraz leżące nieopodal ogrody narodowe, Teatr Dionizosa, Świątynia Zeusa, Agora. Ze wzgórza Likavitos nasze dwie panie wraz z  resztą grupy podziwiały panoramę stolicy. Kosztowały też lokalnych potraw i słuchały muzyki na żywo. Przed parlamentem, podczas uroczystej zmiany wart, wszyscy obejrzeli niesamowitą paradę gwardii ewzonów.    Uczestnicy odwiedzili  też ,,Muzeum Akropolu”, ,,Muzeum Benekisa” oraz ,,Muzeum Historii Naturalnej”. Zajęcia  ICT ukończyli wszyscy, otrzymując certyfikat   oraz  dokument  Europass Mobility.” 

WŁOCHY 

Kolejne dwie osoby wyjechały na szkolenie do Florencji we Włoszech. O swojej wyprawie opowiadają tak: 

„Od 13 do 18 marca 2017r.  uczestniczyłyśmy w kursie Grand Toure in Europe: creativity, innovation, active citizenshop and intercultural dialogue we Florencji we Włoszech. Kształciłyśmy się humanistycznie, pracując w międzynarodowej grupie nauczycieli ze Szwecji, Finlandii, Niemiec, Grecji i Polski. Szkolenie podzielone było na dwie części. Pierwsza dotyczyła obcowania z obiektami kultury we wspaniałych florenckich muzeach:  Museo dell Opera del Duomo, Museo Nazionale del Bargello, Museo Opificio delle Pietre Dure,  Museo Stefano Bardini, Museo di San MarcoGaleria UffiziGallerie dell'Accademia. Druga -  były to warsztaty omawiające połączenie renesansu z innymi naukami i nawiązania do współczesności. Szczególne wrażenia zrobiła na nas wizyta w Liceum Artystycznym i obserwacja lekcji prowadzonych w tej szkole. Szkolenie było bardzo wymagające pod względem intelektualnym i językowym, przez co zyskałyśmy ogromne doświadczenie, które chcemy wykorzystać w pracy w szkole i naszym państwie.

Grupa nauczycieli z innych krajów okazała się niezwykle serdeczna i otwarta. Dzieliła się z nami doświadczeniami z pracy w ich szkołach. Florencja urzekła nas bogactwem dziedzictwa kulturowego i niezwykłymi zbiorami muzealnymi. Warto poznawać świat! :-)”                                                                                                                                        

SŁOWENIA

„W niedzielę 02.04.2017 wróciłyśmy z Lublany – stolicy Słowenii, gdzie brałyśmy udział w kursie „Teaching Creativity in Schools Inspired by Edward de Bono”  - opowiadają dwie następne uczestniczki programu „Erasmus +”. W 2016 r. Lublana została uznana za Europejską stolicę Europy i naprawdę zasługuje na to miano. Jest to wyjątkowy czysty kraj, który żyje z szeroko rozwiniętej tam turystyki. W naszej grupie było dziewiętnaścioro uczestników z siedmiu krajów, tzn. jedenaście osób z Turcji, dwie z Hiszpanii, dwie ze Szwecji, po jednej z Chorwacji oraz Finlandii i my dwie z Polski. Kurs był bardzo intensywny i ciekawy. Poznałyśmy techniki twórczego myślenia oraz narzędzia, które służą rozwojowi kreatywnego myślenia.
Mamy nadzieję, że zdobyte tam umiejętności pozwolą zarówno nam, pracownikom, jak i naszym uczniom wprowadzić zmiany, które przyczynią się do poprawy sytuacji w naszej szkole. Poza tym kurs był dla nas szansą doskonalenia umiejętności językowych. Miałyśmy okazję podzielić się własną wiedzą z koleżankami i kolegami z innych krajów oraz korzystać z ich doświadczeń podczas prac w grupach. Po zajęciach w szkole miałyśmy również okazję zwiedzić to piękne miasto, poznać jego mieszkańców i poczuć jego atmosferę. Zorganizowano nam wycieczkę nad jezioro Bled, 50 km od Lublany w Triglavskim Parku Narodowym oraz do miejscowości Bohinj. Mogłyśmy też zobaczyć szkołę podstawową, w której pracuje się metodami Edwarda de Bono.”

Wszystkie grupy szkoleniowe dziękują organizatorom programu „ Erasmus+” za możliwość wzięcia udziału we wspaniałym przedsięwzięciu.