Do czerwca 2023 roku powinno nastąpić pełne uruchomienie Systemu Roweru Metropolitalnego Mevo 2.0 w szesnastu gminach województwa pomorskiego. W gronie samorządów, do których dojedziemy wypożyczonym jednośladem znajdzie się również Gmina Kolbudy. W Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku podpisano umowę pomiędzy Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, a hiszpańską spółką City Bike Global. W wydarzeniu tym uczestniczył wójt Andrzej Chruścicki.

Nowe Mevo będzie systemem mieszanym. Flotę stanowić będzie łącznie 4099 jednośladów. Hiszpański operator planuje wykorzystać 1000 rowerów z pierwszego systemu Mevo oraz 3099 nowych rowerów włoskiej firmy Vaimoo, których wcześniejsze wersje używane są w Kopenhadze i Rotterdamie. Najnowsza będzie wdrażana w Sztokholmie i na Pomorzu.

- Gmina Kolbudy jest jednym z dwóch samorządów, które dołączą do zmodyfikowanego systemu Mevo – mówi wójt Andrzej Chruścicki. – Myślę, że nasi mieszkańcy chętnie będą korzystać z tego środka komunikacji. W sumie na naszym obszarze stacje powstać mają w pięciu sołectwach. W Gminie Kolbudy zlokalizowanych zostanie 20 rowerów. System wypożyczalni jednośladów poddany został istotnym zmianom. Wyciągnięto wnioski z wcześniejszych doświadczeń. Flota Mevo 2.0 składać się będzie z większej niż dotąd liczby rowerów z napędem elektrycznym. Nasze starania o dołączenie do samorządów korzystających systemu Mevo, które podjęliśmy w 2018 roku zakończyły się sukcesem. Nie mogę się już doczekać kiedy nasi mieszkańcy będą mogli skorzystać z rowerów.

Podpisanie umowy kończy trwające półtora roku postępowanie na system Mevo, którego pierwsza edycja funkcjonowała od marca do października 2019 roku. Był to najpopularniejszy w Polsce i najbardziej innowacyjny w Europie system rowerów z napędem elektrycznym, jednak spółka, która złożyła w 2018 roku najkorzystniejszą ofertę nie wywiązała się z realizacji umowy. 

Ze względu na wielokrotne niedotrzymywanie terminów dostaw pełnej floty rowerów oraz na pogarszającą się sytuację finansową ówczesnego operatora władze OMGGS podjęły w październiku 2019 r. decyzję o wypowiedzeniu umowy.

Upadek systemu wzbudził wątpliwości, czy innowacyjny system rowerów z napędem elektrycznym nie jest zbyt ryzykowny. Debata na ten temat trwała kilka miesięcy. Ostatecznie w wyniku rozmów z mieszkańcami w grudniu 2019 i styczniu 2020 roku podjęto decyzję, aby 3/4 systemu składało się z rowerów elektrycznych.

- Rowery z napędem rozkochały mieszkańców. To one zadecydowały o popularności systemu. Zdecydowana większość uczestników konsultacji odrzucała system oparty wyłącznie o rowery tradycyjne. To, że jedna firma nie poradziła sobie z realizacją umowy nie powinno oznaczać ostatecznego przekreślenia całej idei!” - mówi Igor Dorawa, autor bloga www.facebook.com/gdanskirowerzysta/

Nowy operator spółka City Bike Global, która złożyła najkorzystniejszą ofertę za 159 mln zł, pochodzi z Barcelony. Jest częścią międzynarodowego koncernu Moventia (równoległa oficjalna nazwa to Marfina), który produkuje autobusy i specjalizuje się w obsłudze usług komunikacji miejskiej.

Jakie ma być nowe Mevo?

  • Mevo 2.0, w odróżnieniu do swojego poprzednika, będzie systemem mieszanym z 4099 rowerami (1000 rowerów tradycyjnych i 3099 z napędem elektrycznym).
  • System będzie składał się z 717 stacji (wcześniej było ich 660). Nowe stacje pojawią się w Kartuzach, Żukowie, Sierakowicach, Pruszczu Gdańskim, Władysławowie, a także w dwóch nowych gminach, które dołączają do projektu - w Kosakowie i Kolbudach.
  • Punkty ładowania powstaną w każdej gminie. Przyszły operator zapewni 51 takich punktów.
  • Bateria pozwoli na pokonanie 100 km przy jej pełnym naładowaniu (poprzednio rowery miały zasięg 60 km). Nowością będzie możliwość wypożyczenia i jazdy na rowerze elektrycznym z rozładowaną baterią (stawki będą liczone jak za rower tradycyjny, przy czym rower będzie widoczny dla systemu jako ten przeznaczony do wymiany lub ładowania - co oznacza, że OMGGS nie będzie ponosił kosztów jego obsługi).
  • Nowe Mevo będzie działało w sezonie 9+3 – przez 9 miesięcy 100% floty, od grudnia do końca lutego 50% floty.
  • Do obsługi systemu wykonawca będzie wykorzystywał wyłącznie pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo. Wykonawca będzie również zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, jeżeli będzie tego wymagać sytuacja pandemiczna.
  • Sposób używania systemu się nie zmieni. Rowery IV generacji będzie można wypożyczać za pomocą aplikacji mobilnej (skanowanie kodu QR), urządzeń wyposażonych w technologię NFC lub kart zbliżeniowych, a także przez centrum kontaktu.
  • Rowery będą posiadać m.in. 7-biegową przekładnię (tradycyjne) lub 3-biegową (rowery ze wspomaganiem elektrycznym) ze zintegrowanym hamulcem, opony z wkładką antyprzebiciową, a także koszyk o pojemności min. 10 litrów zabezpieczający mały bagaż z 5 stron.
  • Do dyspozycji użytkowników będą 2 rodzaje abonamentów: abonament miesięczny za 29,99 zł oraz roczny za 259 zł. W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu, każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 0,2 zł, na tradycyjnym 0,1 zł. Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (0,15 zł za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 0,30 zł za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.
  • Mevo zostanie zintegrowane z systemem Fala - czyli wspólną dla całego Województwa Pomorskiego platformą łączącą komunikację publiczną z siecią kolejową, co oznacza, że użytkownicy Fali w ramach jednej aplikacji będą mogli korzystać z rowerów Mevo.

 

 

Oprac. Na podstawie materiałów prasowych OMGGS