Do czerwca 2023 roku powinno nastąpić pełne uruchomienie Systemu Roweru Metropolitalnego Mevo 2.0 w szesnastu gminach województwa pomorskiego. W gronie samorządów, do których dojedziemy wypożyczonym jednośladem znajdzie się również Gmina Kolbudy. W Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku podpisano umowę pomiędzy Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, a hiszpańską spółką City Bike Global. W wydarzeniu tym uczestniczył wójt Andrzej Chruścicki.
Nowe Mevo będzie systemem mieszanym. Flotę stanowić będzie łącznie 4099 jednośladów. Hiszpański operator planuje wykorzystać 1000 rowerów z pierwszego systemu Mevo oraz 3099 nowych rowerów włoskiej firmy Vaimoo, których wcześniejsze wersje używane są w Kopenhadze i Rotterdamie. Najnowsza będzie wdrażana w Sztokholmie i na Pomorzu.
- Gmina Kolbudy jest jednym z dwóch samorządów, które dołączą do zmodyfikowanego systemu Mevo – mówi wójt Andrzej Chruścicki. – Myślę, że nasi mieszkańcy chętnie będą korzystać z tego środka komunikacji. W sumie na naszym obszarze stacje powstać mają w pięciu sołectwach. W Gminie Kolbudy zlokalizowanych zostanie 20 rowerów. System wypożyczalni jednośladów poddany został istotnym zmianom. Wyciągnięto wnioski z wcześniejszych doświadczeń. Flota Mevo 2.0 składać się będzie z większej niż dotąd liczby rowerów z napędem elektrycznym. Nasze starania o dołączenie do samorządów korzystających systemu Mevo, które podjęliśmy w 2018 roku zakończyły się sukcesem. Nie mogę się już doczekać kiedy nasi mieszkańcy będą mogli skorzystać z rowerów.
Podpisanie umowy kończy trwające półtora roku postępowanie na system Mevo, którego pierwsza edycja funkcjonowała od marca do października 2019 roku. Był to najpopularniejszy w Polsce i najbardziej innowacyjny w Europie system rowerów z napędem elektrycznym, jednak spółka, która złożyła w 2018 roku najkorzystniejszą ofertę nie wywiązała się z realizacji umowy.
Ze względu na wielokrotne niedotrzymywanie terminów dostaw pełnej floty rowerów oraz na pogarszającą się sytuację finansową ówczesnego operatora władze OMGGS podjęły w październiku 2019 r. decyzję o wypowiedzeniu umowy.
Upadek systemu wzbudził wątpliwości, czy innowacyjny system rowerów z napędem elektrycznym nie jest zbyt ryzykowny. Debata na ten temat trwała kilka miesięcy. Ostatecznie w wyniku rozmów z mieszkańcami w grudniu 2019 i styczniu 2020 roku podjęto decyzję, aby 3/4 systemu składało się z rowerów elektrycznych.
- Rowery z napędem rozkochały mieszkańców. To one zadecydowały o popularności systemu. Zdecydowana większość uczestników konsultacji odrzucała system oparty wyłącznie o rowery tradycyjne. To, że jedna firma nie poradziła sobie z realizacją umowy nie powinno oznaczać ostatecznego przekreślenia całej idei!” - mówi Igor Dorawa, autor bloga www.facebook.com/gdanskirowerzysta/
Nowy operator spółka City Bike Global, która złożyła najkorzystniejszą ofertę za 159 mln zł, pochodzi z Barcelony. Jest częścią międzynarodowego koncernu Moventia (równoległa oficjalna nazwa to Marfina), który produkuje autobusy i specjalizuje się w obsłudze usług komunikacji miejskiej.
Jakie ma być nowe Mevo?
|
Oprac. Na podstawie materiałów prasowych OMGGS