Aby otrzymać dowód osobisty nie trzeba już wypełniać papierowych wniosków o wydanie dokumentu. Aktualnie wniosek przyjmowany jest w formie cyfrowej podczas wizyty interesanta w urzędzie. Wnioskodawca potwierdza dane, które znajdują się w elektronicznym wniosku wypełnianym przez urzędnika i składa podpis na specjalnym urządzeniu, tzw. signature pad. Aby wnioskować o wydanie dowody osobistego wystarczy przekazać jedno zdjęcie, które zwraca się osobie wnioskującej po wprowadzeniu skanu do systemu.

Wnioskodawca oprócz zdjęcia przedkłada w urzędzie dotychczasowy dowód osobisty lub paszport (bez papierowego wniosku).

Inna, wprowadzona ustawą o mObywatelu, zmiana polega na tym, że każdy wniosek o wydanie dowodu może być złożony elektronicznie, bez względu na to czy dotyczy dziecka czy osoby dorosłej. Po wysłaniu wniosku elektronicznego za pośrednictwem strony gov.pl każda osoba, która ukończyła 12 rok życia, musi przyjść do urzędu, żeby uzupełnić wniosek o podpis i odciski palców. Termin na uzupełnienie wynosi 30 dni. Po tym czasie wniosek pozostawia się bez rozpoznania.

Zmieniła się również forma odbioru dokumentu. Nie trzeba podpisywać papierowego formularza, lecz podpis składa się cyfrowo.