Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości  i porządku w gminach, zwanej dalej ustawą UCPG (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 399 ), gminy mają obowiązek prowadzenia ewidencji zbiorników bezodpływowych na nieczystości płynne (szamb) oraz ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków.

Wpis do gminnej ewidencji dokonywany jest na podstawie złożonego zgłoszenia właściciela lub użytkownika nieruchomości, na której zlokalizowany jest zbiornik bezodpływowy lub przydomowa oczyszczalnia ścieków.

W związku z powyższym zwracamy się do właścicieli i użytkowników nieruchomości na terenie gminy Kolbudy z prośbą o wypełnienie druku zgłoszenia posiadanego zbiornika bezodpływowego (szamba) lub przydomowej oczyszczalni ścieków i dostarczenie do Urzędu Gminy Kolbudy.

Nie podlegają zgłoszeniu zbiorniki bezodpływowe na terenie nieruchomości, na których została przeprowadzona kontrola pozbywania się nieczystości ciekłych.

Druki zgłoszenia dostępne są w Urzędzie Gminy Kolbudy, ul. Staromłyńska 1 (Biuro Podawcze – na parterze budynku), Referacie Gospodarki Odpadami pok. 218 B lub na stronie internetowej urzędu poniżej.

Wniosek zgłoszenia do ewidencji zbiorników bezodpływowych 

Wniosek zgłoszenia eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków 

document Klauzula informacyjna (14 KB)

Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków

Wójt Gminy Kolbudy przypomina o obowiązku zgłoszenia eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków. Zgłoszeniu podlegają przydomowe oczyszczalnie ścieków o przepustowości do 5 m3 na dobę, wykorzystywane na potrzeby własnego gospodarstwa domowego lub rolnego w ramach zwykłego korzystania z wód.

Każdy kto zdecydował się na montaż przydomowej oczyszczalni ścieków powinien dopełnić formalności prawno-urzędowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przydomowa oczyszczalnia ścieków wymaga zgłoszenia właściwym odrębnym organom zarówno w zakresie jej budowy, jak i eksploatacji. Obowiązki te wynikają z dwóch różnych aktów prawnych:

  • zgłoszenie budowy - w trybie art. 29 i 30 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane - kierowane do Starosty Gdańskiego
  • zgłoszenie eksploatacji - w trybie art. 152 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska - kierowane do Wójta Gminy Kolbudy

Zgłoszenia eksploatacji oczyszczalni należy dokonać przed rozpoczęciem jej użytkowania. Do rozpoczęcia korzystania z  przydomowej oczyszczalni można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji. Oczyszczalnia, która jest już eksploatowana powinna zostać zgłoszona do Wójta w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym została objęta tym obowiązkiem.

UWAGA: Zgodnie z art. 378 ust. 3 pkt 3 ustawy Prawo ochrony środowiska w przypadku zwykłego korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami właściwym organem w sprawach przyjmowania zgłoszeń eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków jest wójt. W pozostałych przypadkach organem ochrony środowiska właściwym w sprawach, o których mowa w art. 152 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska, tj. zgłoszenia przydomowej oczyszczalni ścieków, z której emisja nie wymaga pozwolenia, jest starosta, stosownie do art. 378 ust. 1 ustawy.

 Wzór wniosku Zgłoszenia eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków można pobrać ze strony Urzędu Gminy Kolbudy.

Opłata skarbowa:

 Nie podlega opłacie skarbowej dokonanie zgłoszenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego, tj. wykonania instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków wyłącznie dla celów zapewniających właściwe funkcjonowanie budynku mieszkalnego. W celu potwierdzenia tej informacji należy wypełnić załączone oświadczenie i przedłożyć wraz z uzupełnionym formularzem zgłoszenia.

Zaprzestanie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków:

 Na właścicielu przydomowej oczyszczalni ścieków ciąży również obowiązek zgłoszenia informacji o:

  • rezygnacji z rozpoczęcia eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków;
  • zakończeniu eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków;
  • zmianie w zakresie danych lub informacji podanych w zgłoszeniu eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków.

Zgłoszenia takiego należy dokonać w terminie 14 dni od dnia rezygnacji z podjęcia działalności albo zaprzestania działalności lub zmianie danych.

Szczegółowe informacje dotyczące eksploatacji POŚ: eksploatacja przydomowej oczyszczalni ścieków